onsdag 27 april 2016

Recept: Egen pesto på nässlor!


Jag har provat och göra ett eget recept på pesto. Pesto är för mig relativt nytt och här hemma har vi precis upptäckt det, och vi älskar det! Vi brukar äta wraps med klyckling, mozzarella, rödlök och så pesto på, så himla gott.

Så när jag läste ett recept på Nässelpesto så var jag bara tvungen att prova. Jag började med att gå ut och plocka de nya nässelskotten som kommer nu på våren, jag hade lyckan och hitta ett ställe fullt med nässlor precis utanför dörren. Nässlor har ju hur mycket nyttigt i sig som helst ju!


Sedan rensade och förvällde jag alla nässlor i en kastrull med mycket salt i. Jag lät det sjuda i några minuter och sedan lät jag det kallna då man ska krama ur allt vatten ur dem. 

Fina otäcka små växter det där.

Efter jag hade kramat ur allt vatten, mixade jag sönder dem i en matberedare. Jag hade i 1 dl riven västerbottensost, och ungefär 1 näve mandlar. Efter allt var sönder hackat i matberedaren hällde jag i matolja för önskad konsistens. Ju mer olja, ju mer rinnig blir den.

Jag hade även i lite vinäger då jag tyckte att ostsmaken tyvärr tog över all smak, vinägern neutraliserade ostsmaken. Jag hade också i salt och peppar. 

Man ska ha i vitlök men jag upptäckte att all vitlök var slut här hemma, jag skyller på Calle som aldrig talar om när saker tar slut utan låter mig få gissa fram! :-)) 


Taaadaa! Färdigt och visst är det en härlig grön färg?!


För att vara första försöket så blev lyckat må jag säga, nästa gång kommer jag dock inte ha i alls mycket ost då den tog över smaken så tips tips! Till hade jag klyftpotatis (min klyftpotatis är så himmelskt god), ugnskokta championjoner och klycklig. Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar